۱۳۸۹ آبان ۲۷, پنجشنبه

مدیتیشن

مدي تیشن فقط بودن است , بدون اينكه هیچ كاري انجام دهیم ، بي عملي محض ، بدون گذر هیچ گونه فكري از ذهن و عدم وجود هیجانات . شما فقط هستید و اين بسیار خوشايند است .هنگامي كه شما , نه در لايه بدن و نه در سطح ذهن هیچ كاري انجام نمي دهید , هنگامي كه تمام فعالیت ها متوقف میشود و شما فقط هستید ... همین " بودن " مديتیشن است . مديتیشن چیزي نیست كه آن را انجام بدهید يا آن را تمرين كنید , تنها بايد آن را تجربه كنید و بچشید .
هر گاه زماني پیدا میكنید كه فقط میتوانید " باشید " انجام هر عملي را متوقف كنید .فكر كردن نیز به نوعي انجام كاري است , تمركز كردن نیز به همین صورت . حتي اگر براي يك لحظه هیچ كاري انجام ندهید و در بي عملي محض در هسته مركزي وجود خود در آرامش بسر بريد وارد حالت مديتیشن شده ايد و اگر يك بار چنین وضعیتي را تجربه كنید خواهید توانست تا هر زمان كه دوست داريد در آن باقي بمانید و در نهايت میتوانید براي تمام مدت بیست و چهار ساعت شبانه روز در اين حالت باشید.
يك بار كه متوجه شديد چگونه میتوانید وجود خود را در حالتي آرام و بدون تنش نگاه داريد , آرام ارام خواهید توانست حتي در حال انجام كارهاي مختلف نیز هوشیاري و آگاهي خود را به گونه اي حفظ كنید كه وجودتان دچار هیچ گونه تنشي نشود . البته اين قسمت دوم مديتیشن است ، در بخش اول بايد ياد گرفت كه چگونه فقط  "بود " و سپس ياد میگیريم چگونه در حال انجام كارهاي كوچك مثل تمیز كردن زمین و يا دوش گرفتن هوشیار و آگاه باقي بمانیم و در مركز وجود خويشتن باشیم . در اين صورت خواهیم توانست كارهاي پیچیده تري را نیز با همین اگاهي انجام دهیم .
بنابر اين مديتیشن به هیچ وجه در تقابل با عمل كردن و فعال بودن نیست . مديتیشن به اين معني نیست كه بايد از زندگي فرار كرد . مديتیشن نوع جديدي از زندگي كردن را به شما مي اموزد.

+ نوشته شده در  چهارشنبه پنجم اسفند 1388ساعت 0:42  توسط محمدرضا نیکنفس کرمانی  | 

هیچ نظری موجود نیست: