۱۳۸۹ آبان ۲۸, جمعه

عرفان های دروغین و فرقه های نوظهور

به نام خداوند جان و خرد
کزین برتر اندیشه بر نگذرد


در جایی خواندم که یکی از بندگان خدا که بنده ی حقیر، ایشان را سالها پیش از نزدیک ملاقات نموده ام و ایشان به مانند من مصداق این دو بیت از حضرت حافظ می باشند

واعظان کین جلوه در محراب و منبر می کنند
چون به خلوت میروند آن کار دیگر می کنند

پرسشی دارم ز دانشمــــــند مجلس باز پرس
!! توبه فـرمایان چـرا خود توبه کمتر میکنند؟

و اینبار از قضا من با صحبت ایشان در موضوع مطرح شده موافقم که در رابطه با فرقه های نوظهور و عرفان های دروغین هشدار داده اند
اگر به تاریخ اسلام و ظهور فرقه های مختلف نظری بیاندازیم، مطالب مفید بسیاری دستگیرمان خواهد شد. اسلام نیز چون ادیان دیگر دارای مذاهب و فرقه های بسیاری است که شاید ظهور این دسته بندی ها را بر اساس حدیث مشهوری از پیامبر عظیم الشأن (د) می دانند که اشاره به کسانی دارد که سنت حسنه ای را پایه گذاری می نمایند و نیز امام محمد باقر (د) نیز حدیثی تقریبا مشابه در خصوص این موضوع بیان فرموده اند. اگرچه پیش از این داستانی از امام علی (د) و حسن بصری (د) ذکر نمودم که امام به بصره آمدند و 3 روز بساط و منبرهای زیادی را تار و مار نمودند تا به حسن رسیدند و ایشان در پاسخ به امام فرمودند :"کلامی از رسول الله (د) به من رسیده است و آن را بازگو می کنم" و امام ایشان را لایق سخنوری دانستند؛ حال می توان نتیجه گرفت، در حالی که درب پایه گذاری سنت و آیین های منطبق با مسیر راستین اسلام در جوامع اسلامی به فرمان رسول اکرم (د) گشاده شده است اما می بایست مراقبت و بررسی درستی در خصوص این روش ها و مسیرها داشته باشیم و از مسیر راستین، کجروی نکنیم و به بیراهه کشانده نشویم

یک نقطه بیش فرق" رحیم" و "رجیم" نیست
از نقطه ای بترس که شیطانی ات کنند

هیچ نظری موجود نیست: