۱۳۸۹ دی ۲۳, پنجشنبه

سيدهي چيست؟ Siddhi


 سيدهي به معناي كرامت يا قدرت هاي روحاني و مافوق الطيعه است. در كتاب يوگا سوترا اثر حكيم بزرگ پاتانجلي كه اولين اثر كهن و تاريخي بجاي مانده درباره  مراحل كامل يوگا و رازهاي پنهان آن است و خوشبختانه در ايران توسط استاد محترم ع ، پاشائي ترجمه و به كمك نشر فرا روان منتشر شده است . در حجم قابل توجه اي درباره رازهاي پنهان سيدهي و نحوه رسيدن به قدرت هاي ما فوق الطبيه اشاره رفته است.
وقتي انرژي و پرانا در درون كنترل مي شود. ذهن در اختيار و كنترل فرد قرار مي گيرد و شخص قادر مي شود نقاط چاكراها را فعال سازد . آنگاه ظهور و بروز قدرت هاي غير متعارف فرا مي رسد.
در يوگا سوترا اين قدرت ها متفاوت و گوناگون مي باشند برخي حتي بيش از 70 قدرت يا سيدهي را نام برده اند ولي اساتيد يوگا بعضي را به بعضي ديگر ترجيح مي دهند.
از جمله سيدهي ها ؛ پرواز جسم ، خواندن فكر ديگران ، شفا بخشي ، بر آوردن آرزوها ، از روي آب عبور كردن ، غيبت شدن ، روشن بيني ، قدرت پيش گويي ، ارتباط با موجودات ديگر ، فهم زبان حيوانات ، سحر و نفوذ كلام و … در همه متون يوگائي  و حتي ادبيات ايران زمين ،از ظاهر نمودن اين قدرت ها ، شاگردان باز داشته شده اند . اينكه در يك شخص چه قدرتي فعال مي شود بستگي به استعداد و نوع تمرين و ممارست او دارد . اما حتما لازم است اينگونه تمرينات در صورت وجود سلامت بدن و روان انجام شود آنهم با هدف كامل كردن شناخت و مراحل معنوي.
نكته قابل ذكر اينكه برخي ها ممكن است قدرت شفا بخشي پيدا كنند و به كمك دستها و فكر خود انرژي پرانيك را به ديگران منتقل كنند ولي اين عمل بعد از مدتي ممكن است برايشان خطرناك باشد و نيروي خود را از دست بدهند . در اين مورد خيلي بايد دقت كرد و از تجربه كافي برخوردار بود.

استاد ماهاريشي ماهاش يوگي در مبحث سيدهي و كرامت اشاره مي كند . در بدن انسان 64 مجراي روشن ضميري (خردمندي) وجود دارد كه سيدي ها (كرامات ) از طريق آن كانال ها و مجاري ، خود را آشكار مي سازد. مجموعا حدود 70 سيدهي وجود دارد كه ما به تمرين پاره اي از آن ها مي پردازيم.
بخشي از آن ها سودمند تر از بقيه است . مثل : اقتدار، دوستي، نامرئي شدن ، دانش لايتنها هي و به هوا پري . در ادبيات عرفاني ايران زمين ، رسيدن به هر يك از اين قدرت ها را «مقام يا مقامات » مي نامند و معتقدند كه شخص در هر مر حله به مقامي مي رسد كه بايد از آن گذر كند وگرنه توقف در آن مقام منجر به عدم پيشرفت روحي و تثبيت در آن مقام مي شود.
پيرهرات اين خردمند و استاد راز نازك ، خواجه عبدالله انصاري سروده اي در اين زمينه دارد كه قابل تامل و تفكر است.
گر به هوا روي (پري ) مگسي باشي                 *.*.*. *.*.*.*           به روي آب خسي باشي دل بدست آر تاكسي باشي .
 بنابر اين در اين سروده ، هم ، به تجربه پرواز جسم و هوا پري اشاره مي شود و هم مهمتر از آن ، كم ارزش شمردن اين تجربه و اهميت ندادن به آن و در نهايت خدمت به مردم را ترجيح بردن .
عبادت بجز خدمت خلق نيست.                                                           «سعدي»
پاتا تجلي ، حكيم و فرزانه يوگا كه بيش از 3 يا 5 هزار سال پيش براي اولين بار تجارب و راز هاي يوگا را در يك نوشته به نام «يوگا سوترا » گرد آورده در اين زمينه مي گويد:
 سيدي ها موانعي در برابر درك واقعي هستند.
بودا در كتاب ديگاني كايا (Dighanikaya)  شرح مي دهد كه چگونه شاگردانش را از انجام سيدهي باز مي داشت . زيرا آن كارها بوسيله غير بودائيها هم قابل اجرا  بود  و چرا بايد كسي براي اجرا كردن عمل پرواز جسم بودائي شود؟
امروزه در يكي از روش هاي معروف مديتيشن موسوم به (T.M)  يا تفكر متعادل (trancendental meditition )  كه تحت سرپرستي است. از سال 1975 روش پرواز جسم علني و بصورت آكادميك در آمده و در طول سال هاي اخير شاهد پرواز هاي دست جمعي در برخي از شهرهاي دنيا هستيم.
يكي از مسابقاتي كه بدين منظور در واشنگتن برگزار گرديد شخصي موفق شد بالاترين ركورد پرواز (75 سانتي متر ) را بدست آورد.
 اين نتيجه در گرو نوعي تمركز فكر ، درونگري و رسيدن به مرحله خاموشي فكر و حواس مي باشد.
وقتي شخصي ، تمرين مديتيشن يا مراقبه مي كند ، در هفته هاي نخست شاهد تشتت افكار و پرش حواس است اما بتدريج قادر به منترل ذهن و آرام كردن حواس  مي شود. رسيدن به اين حالت و موفقيت در آن ، درونگري و اتحاد ذهني را فراهم مي آورد . لحظه اي كه افكار كاملا خاموش مي شود و حواس متوقف مي گردد و شخص به خلا ء ذهني مي رسد ، اين اتفاق بزرگي در زندگي رواني فرد است . در اين حالت يكباره فرد ، هويت و فرديت خود را از دست مي دهد و تنها يك احساس غريبي باقي مي ماند ، هشياري بسط يافته و نامحدود . شخص حس مي كند در همه جا گسترش يافته و با همه چيز يكي شده . اين مرحله در يوگا تحت عنوان صمدي  (samadi) يا اتحاد است. وحدت با آگاهي كيهاني (روح كلي ). اما اين تجربه اوايل كوتاه و موقت است به همين خاطر ؛ بدان تغيير شكل تدريجي يا كشانيكا (kshanika)  يعني صمدي موقت گويند . اگر اين تجربه بطور مستقيم ادامه يابد، مدت تجربه و حضور اين اتقاق ، طولاني تر و دائمي تر مي شود و صمدي دائمي يا نيتيا (nitya)  بوجود مي آيد.
در اين حالت ، شخص در هوشياريهاي مختلف و حالت هاي متنوع زندگي ، حالت وحدت گونه ذهني را خواهد داشت و در اينجاست كه به قولي شاهد و مشهود يكي مي شود.
ميان عاشق و معشوق هيچ حائل نيست
تو خود حجاب خودي حافظ از ميان برخيز
در اين مرحله ، ذهن داراي انسجام و توان كامل مي شود و در چنين شرايطي است كه « سيدهي ها » تحقق مي يابند.
استاد ماهاريشي ماهاش يوگي مي گويند:
« وقتي يگانگي عارفانه بين شاهد و مشهود تحقق يافت و صمدي رخ داد، فرد بر موضوعاتي كه تمركز مي دهد قدرت پيدا مي كند».
سيدهي ها يا كرامات و يا بعبارت قدرت هاي روحي ، دو بخش عمده تقسيم مي شوند.
1-      سيدهي دانش 2- سيدهي قدرت
سيدهي دانش مثل : توانائي هاي فهم و درك ، روشن بيني اشراق و الهام . سيدهي قدرت مثل ، روي آتش راه رفتن ، حركت دادن اجسام با قدرت فكر و پرواز جسم است. در يكي از گزارشات تجارب پرواز جسم مي خوانيم « وزش يك انرژي در بدن و سبكي باور نكردني ، انگار مقدار زيادي انرژي در امتداد ستون فقرات جريان يافته و بينش آن را يافته ام كه تا سينه و ستون فقرات را مثل يك نور سفيد مشاهده كنم. »
 جوزف ويد از طريق مصاحبه با پرواز كنندگان دريافت: آنهايي كه توفيق پرواز را داشته اند ، مي گويند پس از آنكه يكبار بتوان پرواز كرد تكرار آن چندان مشكل نيست ، تا حدي مثل يادگيري شنا كردن.
پرفسور اورم ، جانسون در مورد مراحل تدريجي پرواز مي نويسد.

 مراحل تدریجی پرواز
مراحل اول: احساس هوشياري بسط يافته ، انگار شخص در فضا پخش شده است.
مرحله دوم: احساس سبكي (Layhima)
مرحله سوم: احساس حركت انرژي در امتداد ستون فقرات از پايين به بالا
مرحله چهارم: لرزش بدن يا نفس نفس زدن
 مرحله پنجم : جهش قور باغه اي ، شخص غير قابل كنترل و ناخود آگاه مثل قورباغه اين سو و آن سو مي پرد (جهش افقي)
مرحله ششم: جهش با كنترل (جهش عمودي ) . شخص در جا مي پرد ولي با شدت پايين مي آيد.
مرحله هفتم : پرواز و توقف كوتاه در فضا و فرود مجدد كه با تكرار و ممارست به حركت در فضا ختم مي شود.
يكي از استادان يوگا مراحل جهش و پرواز جسم را به حركت و راه رفتن نوزاد تشبيه مي كند . همانطور كه نوزاد اول چهار دست و پا راه مي رود بعد چيزي را مي گيرد و راه مي رود بعد روي دو پا راه مي رود . مراحل پرواز جسم نيز عمدتا اينطور است.
نخست بصورت حالت لرزش و تكان هاي جزيي بدن ،بعد جهش قورباغه اي ، بعد جهش عمودي . نهايت حركت و توقف در فضا

هیچ نظری موجود نیست: