۱۳۸۹ دی ۳۰, پنجشنبه

تمرین مدیتیشن



اولین و ساده ترین وضعیت‌های نشستن؛ که با آنها سر و کار خواهیم داشت نشستن بر روی یک صندلی است. اما به چند نکته در نوع نشستن باید توجه داشت:

الف ) رانها را باید در تطابق با طول صندلی نگاه داشت و از عقب تا جلوی صندلی کشیده شده باشد.

ب) ارتفاع صندلی به اندازه ای باشد که کف پاها بطور کامل در تماس با کف اطاق باشند.

ج) ترجیحا در ساختمان صندلی فلز بکار نرفته باشد.

د) در صورت امکان از صندلی دسته دار برای قراردادن دستها در روی آن استفاده شود.

ه) بهتر است محل نشستن دارای یک بالش نازک باشد، شما باید روی این صندلی کاملا راحت باشید.

برخی از افراد ترجیح می‌دهند از وضعیت نشسته ( بر روی زمین ) استفاده کنند. در اوایل کار بصورت خیلی ساده فقط چهار زانو بنشیند و پشت خود را به یک دیوار تکیه دهید برای کشیدن و تنظیم کردن ستون فقرات می‌توانید دستها را بالای سر خود برده و کاملا به طرف بالا بکشید.

نکته بعدی پیدا کردن محلی برای انجام مدیتیشن و تمرینات دیگر است بدون اینکه دچار حواس‌پرتی بشوید، هر محل ساکت و آرامی می‌تواند برای اینکار استفاده شود.

این مکان بایستی حتی الامکان عاری از سر و صدای تلویزیون، رادیو، ترافیک و گفتگوهای افراد دیگر باشد. فراموش نکنید که تلفن نیز باید قطع شود.

اگر شما نمی‌توانید یک محل ساکت و آرام پیدا کنید توصیه ما این است که از یک جفت قطعه کوچک که داخل گوشها قرار می‌گیرد استفاده نمائید. این وسیله معمولا برای جلوگیری از ورود آب به داخل گوش استفاده می‌شود، البته نوع مخصوص جلوگیری از ورود صدا نیز وجود دارد که بهتر است.

با این روش شما می‌توانید میزان شدت صدا را به 50% کاهش دهید چرا که 50% دیگر صوت از طریق جمجمه و انتقال استخوانی به گوش داخلی می‌رسد.

بعد از اینکه به اندازه کافی پیشرفت کردید می‌توانید در هر شرایطی مدیتیشن را انجام داده و به وضعیت مطلوب برسید.

در این حالت قدرت تمرکز تمرکز شما به اندازه ای خواهد بود که هیچ سر و صدایی مزاحم و حتی ناراحتی جسمانی نمی‌تواند باعث حواس‌پرتی شما شود.


چند نکته


در صورتی که به طرف شرق بنشینید رسیدن به وضعیت صحیح مدیتیشن کمی آسانتر خواهد بود.

بهتر است مدیتیشن روزانه در یک ساعت معین انجام شود. زمان مناسب صبح ها و یا قبل از وقت خواب می‌باشد. لباس راحت، گشاد و مناسب بپوشید، مثلا یک تی‌شرت گشاد و سفید رنگ انتخاب خوبی خواهد بود.

در صورتیکه می‌خواهید شبها قبل از خواب تمرینات خود را انجام دهید، مراقب باشید پرخوری نکنید و یا حداقل فاصله صرف شام تا زمان انجام تمرینات چند ساعتی گذشته باشد.

در نهایت این موضوع کاملا به خود شما بستگی دارد که هر وقت مناسب‌ترین زمان برای انجام مدیتیشن می‌باشد. بهر حال آنچه که بیشتر اهمیت دارد کوشش و دوام در انجام کار می باشد.


تمرین


وضعیت نشسته بر روی صندلی و یا لوتوس ساده چشمان خود را بسته و توجه خود را به روی نقطه‌ای که در مرکز سر (فرق سر) قرار دارد متمرکز کنید. با ملایمت شروع به تکرار مانترای ام ( OM )نمائید. طریقه تلفظ صحیح به صورت :

 ا ا ا م م م م م م م م م م م م

و فشار اصلی بر روی حرف میم می‌باشد نفس عمیق می‌کشید و در طی یک بازدم عمیق این مانترا را ادا می‌کنید. تداوم تکرار مانترا را حفظ کرده، توجه‌اتان را بر فرق سر متمرکز کنید و در مقابل چشمتان جز سیاهی چیز دیگری نمی بینید. سعی کنید کلیه تصاویر ذهنی و افکار دیگر را متوقف کنید. هنگامی که یک فکر یا تصویر وارد مغزتان می‌شود حواستان را بیشتر بر روی مانترا متمرکز کنید. مدتی طول می‌کشید تا کنترل مناسب را بر روی ذهن خود بدست آورید ولی همین تمرینات ساده شما را در افزایش قدرت تمرکز یاری خواهند کرد و به نوبه خود یادگیری تمرینات پیشرفته تر را آسانتر می‌کنند. مدت تقریبی انجام این تمرین حدود 20 دقیقه می‌باشد.


چند نکته دیگر


مدت زمانی را که اختصاص به انجام دادن مدیتیشن می‌دهید، بستگی به تصمیم شما، راحتی و نیاز دارد. ممکن است در برخی از مواقع نیاز بیشتری به انجام دادن آن باشد و در برخی اوقات نیز انجام آن چندان مهم به نظر نرسد . فقط سعی کنید به احساس درونی خود گوش کنید، شما سرانجام آنچه را که باید انجام دهید را متوجه خواهید شد. اما منظور از گوش دادن به احساس درونی ( یا خود برتر)چیست؟

فرض کنید شما قصد انجام کاری را دارید و در این حالت اگر شادی و لذت و حالتی از انتظار را در وجود خود احساس می‌کنید این به معنی آن است که انجام آن کار برای شما درست است. از طرف دیگر اگر شما احساس خستگی، تحریک پذیری و تنبلی می‌کنید و یا شروع به آوردن عذر و بهانه برای اینکه چرا نباید آن کار را انجام دهید می‌نمائید ، در این حالت وجود برتر شما ( روح ) شاید می‌خواهد به شما بگوید که تا همینجا کافی است ! و فعلا دست نگهدار، اگر شما شروع به گوش دادن و عمل کردن به احساسات درونی خود نمائید بتدریج زمانی فرا خواهد رسید که زندگی شما با اشکالات کمتری مواجه خواهد شد و فرصتهای بیشتری در برابرتان قرار می‌گیرد.

هیچ نظری موجود نیست: