۱۳۸۹ بهمن ۳, یکشنبه

خنده و ریلکسیشن:از اشو

در زندگی لحظاتی وجود دارند که بدون اینکه آگاه باشیم درحال وادادن و رهایی هستیم. یکی از این مواقع هنگامی است که واقعا درحال خندیدن هستیم. خنده ای که حرکات آن از شکم است نه از روی فکر و ذهن. وقتی شکمی می خندیم واقعا در حالتی از رهایی هستیم. به همین دلیل است که خندیدن انقدر برای سلامتی مفید است. هیچ داروی دیگری هم نمی تواند انقدر برای سلامتی شما مفید باشد. دفعه بعد که درحال خندیدن بودید، توجه کنید که چقدر ریلکس و آزاد هستید.
زمان مراقبه: بین ده تا چهل دقیقه – شبها قبل از خواب یا اول صبح
دستور:
مرحله اول: برای خود یک قلقلک ایجاد کنید
همینطوری که در سکوت نشستید برای خود یک حس قلقلک ایجاد کنید و اجازه بدهید تا خنده شروع بشود. بگذارید تا حس خنده در دستها و پاهایتان هم پخش شود. بگذارید تمام بدنتان در این خنده شرکت کند نه فقط دستها و پاها، تمام بدن را در آن شرکت دهید تا وقتی که خنده به شکمتان برسد. خود را مثل یک بچه کوچک فرض کنید. اگر می توانید روی زمین غلت بزنید، اینکه چه صدایی از خود درمی آورید خیلی مهم نیست، مهم این است که با تمام وجود در این قسمت شرکت کنید.
مرحله دوم: برگردید روی زمین
روی زمین دراز بکشید. طوری که صورت به طرف زمین باشد. اگر لخت باشید بهتر است. با زمین ارتباط برقرار کنید و آن را در زیر خود حس کنید. با خود فرض کنید که زمین مادر شما است و شما فرزند او هستید. همراه با زمین نفس بکشید و خود را با او یکی حس کنید.
مرحله سوم: برقصید
برای مدتی مثلا بیست دقیقه برقصید. یک موسیقی، هرچه که باشد برای خود بگذارید و شروع به رقصیدن کنید. وقتی با زمین ارتباط برقرار کردید، رقصیدنتان شکل دیگری پیدا می کند.
اگر این دستور را مرتب انجام دهید، طی شش ماه تغییرات عمیقی در وجودتان پدید می آید. اگر شبها قبل از خواب این دستور را انجام دهید، خواهید دید که رویاهایتان شادتر و زیباتر می شوند. اگر دستور را صبحها انجام دهید، در طول روز انرژی و شادابی زیادتری خواهید داشت. در طول روز هم هروقت فرصتی بدست آمد و امکان داشت، باخود بخندید.

هیچ نظری موجود نیست: